14 Hiring Smiles

Hiring Smiles?
Iedereen vindt het prettig om op een leuke manier benaderd te worden. Ik heb gemerkt (pas toen ik wat ouder was trouwens) dat alles makkelijker wordt met een glimlach, niet zo’n geprogrammeerde natuurlijk, maar een eerlijke open en tevreden glimlach. Als je een vrolijke uitstraling hebt, krijg je positieve response zonder dat je verder nog maar iets gedaan hebt. Je bewust zijn van wat je uitstraalt is dus zeer waardevol. Vroeger was ik daar helemaal niet mee bezig… je kon me wakker maken om m’n presentatie bij te schaven omdat er een fout in zat of omdat de argumentatie anders moest, maar een ontwapenende glimlach, ach die zat niet eens in m’n gereedschapskist. Ik was gewoonlijk wel vrolijk, positief en met de nodige humor maar slechts gefocust op argumenten en kwaliteit en dus ‘soms/vaak’ ook een scheermes voor anderen. Een enkele keer verdient iemand, of vereist een situatie, dat je gewoon onomwonden de waarheid meldt en ook goed laat merken dat je ergens van baalt en waarom. Politiek correct hoeft dus lang niet altijd, want dan verandert er niets…  maar het feit dat ik er nu bewustere keuzes in maak ervaar ik zelf als een verrijking. Het is wellicht mede een gevolg van het feit dat er nu meer rust is in wat ik doe en die rust had ik destijds dus niet…

Het viel me op dat ik bij deze ‘ontdekking op latere leeftijd’ onmiddellijk moest terugdenken aan  m’n eerste (zaken)reis naar Amerika. Dat was in 1977. Destijds vonden we hier in Nederland de Amerikanen wat overdreven, zeg maar een beetje ‘over de top’ of ‘niet echt’… Op een winkelruit zag ik daar toen de tekst “Hiring Smiles” en ik moest drie keer nadenken voor me duidelijk was wat daarvan de bedoeling was. Het feit dat men dus ruim veertig jaren geleden in Amerika al wist dat je salaris niet betaald wordt door je baas maar door de klant van je baas en dat die klant dus een vriendelijke uitstraling en aandacht verdiende, was destijds nog unknown in Nederland! Nu zien wij dat in toenemende mate ook en vinden we het vanzelfsprekend. Het gaat niet om overdreven vriendelijk zijn of geïnteresseerd, maar wel om de oprechte poging om het de klant maximaal naar de zin willen maken. In die tijd was roken hier trouwens nog ‘gezond’ en daar al lang uitgebannen… Misschien vinden sommigen onder ons de Amerikanen nog steeds onecht, ‘over the top’ etc., maar ik heb de indruk dat we (terugkijkend) op een aantal vlakken toch aardig dezelfde weg aan het volgen zijn… alleen dus wat later…

Jeroen Teelen 2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.