Laatste Nieuws

Drie geweldige concerten gehad in Deventer/Twello (allemaal vol!) en zelfs verzoeken voor een vierde keer… en vervolgens ook nog eens een indrukwekkend laatste concert in Stephansdom te Wenen, de kerk waar Mozart thuis hoorde…

Het was een geweldig project om te doen en heeft tot alles geleid dat ik ook maar durfde hopen! Fijn om zoiets mee te mogen maken! Tuurlijk heb ik er zelf erg veel voor gedaan, maar als het dan ook allemaal tot het gewenste resultaat leidt geeft dat dus een heel goed gevoel…

Wie weet wat de toekomst brengen gaat…

Iedereen bedank!

Groetjes,

Jeroen

 

Samenstelling van het koor/orkest…
Er staat een goed koor van ruim 90 mensen en op dit moment gaat alle aandacht naar de muzikale interpretaties… Het Nederlands Begeleidingsorkest gaat ons begeleiden.

Solisten…

Solisten zijn: Ruzanna Nehapetjan (sopraan), Eline Harbers (alt), Gerben Houba (tenor) en Ludovic Provost (bas).

Generale: 26 september 19.00u Vianneykerk te Deventer.

Uitvoeringen…

28 september 19.30u Vianneykerk Deventer
4 oktober 19.30u Martinuskerk Twello
5 oktober 19.30u Martinuskerk Twello

Kaarten kopen en nadere info op BeleefHetRequiemVanMozart.nl

Sponsoren…

Speciaal voor bedrijven en organisaties is er een sponsorbrochure ontwikkeld… In gedrukte vorm kun je hem aanvragen bij Jeroen door onderstaand formuliertje in te vullen of gewoon te mailen naar

Nalatenschap…

Het klink misschien een beetje zwaarder dan bedoeld, maar ik hecht zelf veel waarde aan herinneringen, dus er moet aan het eind voor iedereen ook iets zijn als een fatsoenlijke dvd waarop onze inspanningen zijn vastgelegd. Dat is natuurlijk voor alle deelnemers een extra leuke herinnering! Dus ook dat gaan we organiseren. Daarnaast moet er vanaf de eerste uitvoering een boekje beschikbaar zijn voor alle bezoekers. Er valt over het requiem van Mozart zo veel te vertellen… dus ook dat pakken we op, maar daarnaast besteed ik in het boekje de nodige aandacht aan de ervaringen die we met dit project weer hebben opgedaan zodat het ook voor de deelnemers een leuke herinnering blijft. Ik kan wellicht nog wat inhoud gebruiken van het boekje dat ik bij het vorige project heb gemaakt…

Organisatie…

Los van de mensen die zich als vrijwilliger hebben aangemeld voor het verzorgen van de hand- en spandiensten, heb ik contact met een klein maar fijn pr & communicatiebureau genaamd ‘Thumbs-Up’. Deze creatieve dames zijn druk doende om een goede basis te leggen onder de uitvoeringen, financiën en concert-organisatie van het geheel. Kortom, het gehele circus loopt. Er zijn al gesprekken geweest met potentiële sponsors die uitermate positief zijn verlopen dus alle perspectieven zijn goed.
Al met al is het dus (zeker voor mij) een mega-project waar ik me helemaal en full-time in vastbijt, want het laatste wat ik zou willen is dat ik zelf de beperkende factor blijk te zijn… dus dat laat ik echt niet gebeuren!

Muzikaal…

Ook muzikaal is het project een stevige ‘dobber’. Ik heb er ongeveer anderhalf jaar over gedaan om er (al of niet terecht) voor m’n gevoel van overtuigd te raken dat ik deze uitdaging aan zou kunnen. Hoewel ik als leek best aardig wat koordirectie-ervaring heb, ben ik muzikaal niet over een nacht ijs gegaan. Vele uitvoeringen beluisterd en bekritiseerd, veel gelezen en uitgezocht en vooral voor mezelf een beeld gevormd van de muzikale uitvoering zoals ik die zelf zou willen neerzetten. Het is een groot voordeel dat je er als amateur zoveel tijd in kunt stoppen als je zelf wilt. Veel meer dan de gemiddelde prof. dirigent zich kan permitteren en dat is dus een groot voordeel. Je neemt veel tijd om je ideale plaatje samen te stellen. Ik ben er daarom ook van overtuigd dat je dan in principe zelfs ook een uitstekend product zou moeten kunnen neerzetten. Dat betekent wel dat je vervolgens als dirigent in staat moet zijn om dat plaatje ook in één repetitie (meer krijg je er niet) aan het orkest goed duidelijk te maken. Zo’n orkest heeft de insteek dat je tijdens de uitvoering gewoon precies moet aangeven wat je wilt. De ‘taal’ die het orkest vereist, is voor een amateurdirigent een hele klus en ook het feit dat je je aandacht over beide ‘instrumenten’ (koor en orkest) moet verdelen maakt het er niet eenvoudiger op. Een niet profi-dirigent heeft hier dus een mega probleem! Ik wil nadrukkelijk een poging wagen om alles tot een goed einde te brengen maar besef dus dat ik hierin ook tevens de zwakke schakel ben! Kortom een hoge lat, niet alleen voor het koor maar vooral ook voor mezelf maar daar houd ik wel van!
Ik moet wel bekennen dat ik gedurende het project heel veel van mijn tekorten heb ontdekt en natuurlijk heb ik gepoogd om daar verbeteringen in aan te brengen, maar we gaan het dus nog zien… Als iedereen helpt komt het vast wel goed…!