Hoewel ik voor meerdere bladen columns heb geschreven en altijd veel bewaar, kan ik er niet toch zo erg veel van terug vinden… Veelal, waren het klaagzangen over het onbenul van firma’s of overheden. De dictatuur en het onvermogen van vooral grotere clubs om een klant als ‘klant’ te zien en niet als ‘lastig’. Dat juist die klant uiteindelijk ook hun salaris betaalt was een geheel nieuwe gedachtegang die ze nog niet hadden ontdekt. Toen ik in 1977 voor het eerst in Amerika kwam, was ik onder de indruk van de stappen die men daar in die zin al gemaakt had. ‘Hiring Smiles’ was toen al de advertentie op de ruit van de winkel terwijl wij hier nog in een macht-denken (de klant wil wat van ons) gedompeld waren. Ik was (en ben) er altijd ongewoon fel op geweest om organisaties duidelijk te maken dat de klant jouw salaris betaalt en dat je daar je hele attitude op moet aanpassen. Fel, omdat je er anders niet door komt… Blijven schrijven helpt echt, was mijn motto en met stevig aanpakken val je op dus…
Een van de slachtoffers was natuurlijk KPN. Ze waren nog niet lang daarvoor geprivatiseerd (daarvoor was het PTT-Telecom, een sterk verzuilde overheids-dienst en dus ambtelijke organisatie). Nu ineens moesten diezelfde mensen een bedrijf gaan vormen en dat vond ik toen vergelijkbaar met ineens vorderen dat iedereen in het Chinees moest gaan opereren… een onmogelijke taak dus. De trigger voor deze Column was het buiten gebruik stellen van mijn telefoon terwijl ik op wintersport was…
Plus Magazine 29 maart 2001: Internet, de lol wordt groter…
Plus Magazine 29 april 2001: Het kopen van een nieuwe computer?
Plus Magazine 13 juni 2001: ‘Dienstverlening’ van UPC?
Plus Magazine 28 juli 2001: Gokken
Plus Magazine 28 augustus 2001: Hoe het afgelopen is met UPC…
Plus Magazine 16 februari 2002: ‘Flutclub van de maand’-trofee wederom voor KPN Van KPN vervolgens trouwens geen enkele reactie ontvangen… Dag zegt genoeg… Trieste ego’s…
Ik had ook een rubriek bij Vitaal.nl waar lezers vragen konden stellen e.d…. die werden door mij dan vanuit het consument-belang benaderd. Ik heb me nooit ingelaten met partijen die mijn onpartijdigheid wilden aantasten (door geld of functies of zelfs een keer een heel mooie auto!) en nee, dat koste me zelfs geen enkele moeite…
Zelfs de Philips-directie heeft het een keer moeten ontgelden toen ik een nieuwe Philips video-recorder had gekocht en ontdekte dat je zonder het bestuderen van de handleiding niet eens met enig gemak een opname kon programmeren. Het begrip ‘Intiutive Human Interface’ was hen nog onbekend, maar de machtige grote jongen heeft niet eens gereageerd… KPN overigens ook niet… Machtsbolwerken met navenante cultuur…