81 “Hoe behoud ik m’n medewerkers?” oftewel, “Wat doe ik nu fout?”

, ,

De grote angst van organisaties is dat juist de goede medewerkers ‘een nieuwe uitdaging’ gaan zoeken… Soms ontkom je er niet aan, maar in veel gevallen verlies je ook kanjers die eigenlijk best hadden willen blijven…

Ik denk, om maar met de deur in huis te vallen, dat management daar de oorzaak van is. Management is meestal gewend om te opereren vanuit ‘zakelijke (productie)kaders richting personeel’ omdat dit in het verleden, bij een overschot aan arbeidskrachten, gangbaar was.

Bijvoorbeeld:

  1. Het moet zo en zo, binnen zoveel tijd, met die kwaliteit, en op dát moment en je moet het vastleggen in de verantwoording, etc..
  2. We zoeken de mensen die passen binnen deze kaders en controleren hen op voornoemde criteria.
  3. Werknemers die niet passen binnen de kaders worden vervangen.

In een schaarstemarkt (anno nú dus) betekent dit dat je drukker bent met het opvullen van het verloop dan met andere zaken. Gemiste kans, als je kanjers gaan lopen en je weer een nieuwe (dure) ZZP-er moet gaan inwerken.

Wat moet er dan anders?
Een goede organisatie begint natuurlijk met een goede directie en goed management. Maar ook de manager met de juiste kwaliteiten of potenties moet wel op de kritische parameters worden aangestuurd en afgerekend en dáár moet in dit geval volgens mij de ‘winst’ vandaan komen. Ik denk dus dat veel van deze ellende kan worden voorkomen door het management mede af te rekenen op heel andere kwaliteiten dan in het verleden.

Bijvoorbeeld:

  1. Management wordt afgerekend op het behouden van goede krachten. Dat betekent aandacht voor persoonlijke carrière, thuissituatie, aanvullende opleidingen, werkplanning etcetera van de individuele werknemer.
  2. Mensen moeten daarnaast graag voor je willen werken (benoem zelf de bepalende factoren).
  3. Mensen moeten trots zijn om bij je te mogen werken (benoem zelf de bepalende factoren).
  4. Mensen worden ingezet en beoordeeld op hun kracht en minder op hun zwakheden. De manager zorgt er voor dat deze omissies worden opgevangen door anderen of door andere organisatie van het werk (dus een individuele management-verantwoordelijkheid).
  5. Management moet creatief worden in het oplossen van situaties en niet slechts terugvallen op  bestaande regels.
  6. Manager en medewerker vormen samen het team. “Wij zijn verantwoordelijk” en “Wij lossen de problemen samen op” is het motto.
  7. Regelmatig feedback vragen van medewerkers en hier ook daadwerkelijk iets mee te doen.
  8. Tenminste jaarlijks in kaart brengen individuele behoeften, wensen en eventuele problemen. Stimuleer dat afwijkingen ook proactief door de werknemer worden teruggekoppeld.
  9. Eventuele problemen van de manager ook delen met medewerkers (stel je kwetsbaar op en deel problemen ook met de medewerkers) zodat ze hun verwachtingspatroon kunnen bijstellen (meer begrip voor elkaar).

Ik noem het maar even de ‘medewerker-kaders’ want die vormen de eerste verleiding om wel of niet te verkassen. Een cultuurshock voor een traditionele organisatie wellicht want ‘de zaak moet op z’n kop’, maar het levert vanaf de eerste stappen winst op. Zelfs de chaos die je veroorzaakt door deze nieuwe insteek te communiceren wordt snel overtroffen door het enthousiasme van die goede medewerker die je graag wilt behouden. Juist zij worden het reclamebord naar buiten en plaveien de weg naar meer goede sollicitanten.

Ik wil de blog niet langer maken dan nodig. Ze is vast niet volledig en niet in alle gevallen haalbaar, maar juist die persoonlijke aandacht voor de werknemer en de focus op “hoe deze te behouden voor je organisatie” zou het primaire doel moeten zijn. Het gaat niet zozeer om wat er nog mist in deze insteek, maar wat je er van kunt meepikken om te zorgen dat je de medewerkers toch behoudt!

Hopelijk helpt het ergens bij…

Jeroen Teelen  27 februari 2024

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.