Midi
Ik heb in het verleden heel veel midi-files gemaakt om ‘orkest-banden’ voor mezelf en derden te produceren en ook nu nog om in de band geluidjes mee te laten lopen want je twee handen dus dat is die techniek verdomde handig. Begonnen op de Atari-520 en later natuurlijk op de Atari-1040 met Steinberg pro24 (de eerste computers met een Midi interface aan boord… ik schat eind jaren zeventig, begin jaren tachtig).
Ik hield in de. beginjaren zelfs nog lezingen over het gebruik van computers in de muziek-productie zoals deze in de Deventer Schouwburg… maar ook in mijn Teleac-Cursussen was er ruimte voor dit onderwep…
Tegenwoordig koop ik ze meestal via het internet. Vaak zijn ze beter dan ik ze zelf zou kunnen maken en voor een tientje heb je ze. Vervolgens ga ik ze hooguit nog editten (Cubase en Logic). Bij onze band ‘Premium-S’ gebruiken we ze dan voor die instrumenten die we niet zelf in huis hebben of waarvoor ik handen te kort kom op m’n synths. Daar voeg ik dan de tracks aan toe voor het besturen van licht, video-clips, lasers, koortjes e.d. zodat alles ge-synced is (we spelen dus ook met click op de oortjes). Groot voordeel is dat je alles kunt spelen wat je wilt en dat je sneller nieuwe nummers instudeert.
Voor het Mozart-project haal ik zelfs het ‘repetitie-orkest’ uit de computer. Ik heb alle nootjes in Sybelius gezet en gebruik EWQL als sound library. EWQL-Orchestra-Platinium is weliswaar een dure library, maar je kunt per noot ook uit vele intonaties kiezen. Het eindresultaat deed een beroeps-orkestvioliste (die even bij mij op bezoek was) de opmerking maken… Dus dit is niet echt? Dat zegt dus genoeg! Goot voordeel van zo’n computerorkest is dat je precies alle nuances zoals je die als dirigent wilt horen (wel heeeeel veel werk!), al vast kunt programmeren en zelfs aan het orkest als voorbeeld-interpretatie kunt meegeven voor de repetities.