Net voor mezelf begonnen en dan gaat de telefoon… De Stichting Teleac (nu weet niemand meer wat dat is, maar vroeger in Nederland een begrip… De Televisie-Academie). Vrijwel dagelijks, deels op wat we nu prime-time zouden noemen, werden er door Teleac cursussen uitgezonden over een scala aan onderwerpen… Of ik interesse had om de eindredactie te doen in een cursus over Personal Computers. Natuurlijk wilde ik dat! Via universiteiten waren ze op m’n spoor gezet (ik had landelijk nogal wat presentaties gedaan over dat onderwerp), nou GRAAG dus!
Toen het er op aan kwam om een presentator te vinden (had ik niet op gesolliciteerd) bleek dat lastig. Twee dagen screen-tests in zo’n mega grote studio in Hilversum en niemand die er uitsprong. Een diepe zucht bij ons allen. Wat nu? “Ga jij eens op die stoel zitten” zei de producer Wilke de Jonge. Zo gezegd, zo gedaan en ik had er (bij gebrek aan beter dus) een baan bij. Ik zou de cursus ook gaan presenteren op TV en Radio (o.l.v. Jan Kooyman). Het was een mooie tijd waarin ik heel veel lol heb gehad en de eerste cursus trok meer dan een miljoen kijkers (je kon toen ook niet anders want je had maar twee of drie zenders). De zaken liepen goed bij Teleac, het was DE cash-topper, dus moesten er meer cursussen komen op dit gebied en ik mocht ze allemaal presenteren… van 1985 tot (ik dacht) 1997 onder het mom ‘never change a winning team’.
In een klap een bekende op computergebied. Zelfs toen ik eens laat in een vliegtuig naar de Comdex (computerbeurs in Las Vegas) stapte, was voorin de eerste reactie: “Teelen, we hebben toch niet al die tijd op jou zitten wachten?”. Ik heb, toen ik dit schreef, weer eens even wat van die oude beelden gezien. Och wat stuntelig, maar ja, je moet wel een beetje geluk hebben in het leven natuurlijk. Ik kreeg een superkans. Het was een leuke tijd en het was goed voor de bekendheid van Teelen BV want ik kwam overal redelijk gemakkelijk binnen natuurlijk. Dank vooral aan Wilke de Jonge, Marianne Spermon en Jan Kooyman (de producerende). Enkele van de filmpjes op youtube…

In diezelfde tijd startte het ministerie van Economische Zaken een landelijke campagne ‘Ondernemen is geen spelletje kruis of munt’. Deze campagne had als subtitel ‘Aanschaf en gebruik van Micro-Computers (PC’s)’. Mij werd gevraagd een inhoudelijk programma samen te stellen dat gebaseerd was op de vragen die in het bedrijfsleven speelden over dit onderwerp… Variërend van ‘wat kost dat’ tot ‘wat kan ik er mee’ en ‘waar schaf ik dat het best aan’. De campagne omvatte 24 avonden gespreid over het land (drie avonden in de week) en ik deed dit samen met Dick Passchier (tv personality uit die tijd) en Gerard van den Berg (idem… zo vader zo zoon). Een van hen was er dan op zo’n avond, maar ik was er dus altijd. De campagne werd organisatorisch door Jose Rijken (Acta bv, den Haag) op voortreffelijke wijze begeleid en de campagne werd zo’n succes dat er een tweede ronde kwam en we alle locaties nogmaals aandeden. Zo kreeg Teelen BV ook snel landelijke bekendheid, een zakelijk hectische maar ook gouden tijd dus en prive? Ach ik heb een schat van een echtgenote en die heeft destijds zonder morren alle klappen opgevangen…

Nog wel leuk om te melden dat ik in 2011 gebeld werd door ‘De nacht van de korte film, of ik een ‘cursus’ het ‘Zelf Maken Van Virals’ (van die internetfilmpjes die iedereen doorstuurt) wilde presenteren (vier afleveringen). Ook dat wilde ik natuurlijk graag doen dus die staan inmiddels op Youtube. Leuk om te hebben mogen doen!